person_outline
search
Оксана Глєбушкіна, МО «Нова генерація» Оксана Глєбушкіна, МО «Нова генерація»
  • Posted
  • Читати 2446 разів

Реформа надання адміністративних послуг: чи є перспективи у Херсонського ЦНАП?

Тиждень тому, 20 липня, експертки МО «Нова генерація» взяли участь у семінарі «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг». Фахова дискусія експертів з Києва, Львова, Луцька, Миколаєва вразила, наскільки активно інші міста впроваджують реформу надання адміністративних послуг, яких вони досягли результатів. І в той же час змусила вкотре поставити питання, а які перспективи Херсонського ЦНАПу?

Учасники - керівники і адміністратори Центрів надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП) районних державних адміністрацій і міст обласного підпорядкування, керівники і службовці структурних підрозділів і органів влади, які безпосередньо задіяні в наданні послуг та представники новостворених громад (далі - ОТГ) області.

Питання, що розглядались під час заходу, стосувались окремих аспектів функціонування ЦНАПів. Наведу тези виступів основних спікерів семінару, оскільки саме вони є сьогодні в Україні тими, хто рухає вперед реформи у сфері надання адміністративних послуг.

Отже, Віктор Тимощук, експерт  Центру політико-правових реформ, розповів про основні напрямки реформи системи надання адміністративних послуг. Також експерт закцентував увагу присутніх  на питанні передачі повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, реєстрації місця проживання (зазначив також про юридичні та організаційні проблеми, що виникли в цьому процесі). Окремим питанням розглядалась проблема взаємодії ЦНАПів із міграційною службою, яка у більшості ЦНАПів не представлена і продовжує надавати так звані «паспортні» послуги самостійно.

Необхідним кроком для всіх ЦНАПів, на думку експерта, є автоматизація надання послуг, оскільки зараз  ЦНАПи «потопають в паперах», що не дозволяє надавати «термінові» послуги оперативно. Також важливим є формування переліку базових адміністративних послуг, адже в перспективі маємо отримати ситуацію, коли кожен з працюючих ЦНАПів надаватиме такі послуги:

  • Реєстрація актів цивільного стану
  • Реєстрація місця проживання
  • Видача паспортів (особливо “внутрішнього”)
  • Реєстрація нерухомого майна, землі
  • Реєстрація бізнесу
  • Реєстрація транспортних засобів
  • Видача (обмін) посвідчення водія
  • Субсидії та інші соціальні адмінпослуги, пенсійні послуги

Також до завдань на 2016 рік експертом були віднесені такі позиції:

  • Належне виконання законів щодо децентралізації повноважень
  • Децентралізація послуг РАЦС у містах о.п.
  • Пілотування доступності послуг для сільського населення (особливо ОТГ)
  • Спрощення наймасовіших послуг
  • Впорядкування відносин щодо оплати адмінпослуг (розміри, порядок оплати, плата за інформацію з реєстрів тощо).

Наразі відкритими питаннями залишається і майбутня модель надання адмінпослуг в об'єднаних територіальних громадах. Серед варіантів розглядається Інтегрований офіс (ЦНАП) та/або Філії ЦНАП, віддалені робочі місця адміністраторів (функції адміністраторів можуть виконувати старости), Мобільний “офіс” (робоче місце), та Міжмуніципальне співробітництво.  

Серед позитивних змін у сфері надання адміністративних послуг відзначили той факт, що з початку 2015 року кошти за адмінпослуги йдуть у місцеві бюджети (хоча є винятки і проблеми). Так, за минулий рік в бюджет Луцька від діяльності ЦНАПу надійшло 20 млн. грн., в бюджет Івано-Франківська – 30 млн. грн. Важливо і те, що сфера надання адміністративних послуг є пріоритетом для місцевої влади, тому частина коштів йде на утримання ЦНАПу, а частина на модернізацію системи надання послуг.

Саме про успішну практику роботи Луцького ЦНАПу та успіхи у запровадженні електронних адміністративних послуг  розповіли Роман Матвійчук, радник луцького міського голови та Лариса Карпяк, директор департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку», яка  презентувала досвід  організації  діяльності ЦНАП м. Луцька з врахуванням нових повноважень ОМС.

Лише деякі цифри - за 2105 рік через ЦНАП  надано 350 тисяч адміністративних послуг, з них: 42% - послуги Мінюсту, 28% - послуги ДМС, 19% - послуги Держгеокадастру, 11% - послуги органів місцевого самоврядування. ЦНАП надає 20 електронних адміністративних послуг (з електронною верифікацією суб’єктів звернень BankID та єдиний цифровий підпис) через Портал адміністративних послуг м.Луцька (www.ap.lutsk.ua ).

До речі, сьогодні отримати електронні послуги стало можливим у містах:

  • Івано-Франківськ (cnap.if.ua),
  • Луцьк (Портал адміністративних послуг м.Луцька – ap.lutsk.ua),
  • Дніпропетровськ (через igov.org.ua та e-services.dp.gov.ua),
  • Львів (city-adm.lviv.ua),
  • а також у містах, підключених до igov (електронне замовлення послуги).

Втім, рівень надання послуг в електронному вигляді у порівнянні з фізичним є надзвичайно низьким. Єдине, що можна відмітити, і приклад Луцька це демонструє, що бізнес досить швидко опанує електронні сервіси. Адже електронна послуга з реєстрації бізнесу через портал є найбільш затребуваною. Тому основна справа органів місцевої влади  - створити можливості для отримання електронних послуг та інформувати населення про ці можливості.

П. Лариса Карпяк зазначила, що в контексті децентралізації послуг ДМС, ЦНАПи Волинської області включили в перелік своїх послуг  - послугу з реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання. Важливо, що адміністратори ЦНАПів протягом 15-20 хв.(!!!) надають цю послугу. Луцький ЦНАП орієнтується на використання типового програмного забезпечення для ведення реєстрів тергромад, що розробляється ДМС. А виконком Луцької міськради розробив тимчасове програмне забезпечення для ведення Реєстру територіальної громади. Крім того, за рахунок коштів міського бюджету у червні 2016 р. придбано обладнання для облаштування 5 робочих місць для надання адміністративних послуг з видачі закордонних паспортів та ID-карток через ЦНАП. Втім, з боку Державної міграційної служби України цей процес саботується, оскільки вона не дає доступу адміністраторам ЦНАП до інформаційної системи ДМС. Маємо надію, що прийнятий Закон примусить ДМС надати такий доступ і з жовтня цього року лучани зможуть отримувати закордонні паспорти через ЦНАП. 

П. Роман Матвійчук також поділився планами на найближче майбутнє, серед яких  розробка регіонального порталу територіальних громад Волині, інтеграція цього  порталу з бек-офісними електронними системами у ЦНАП, створення єдиного електронного кабінету.

Ігор Бригілевич, заступник голови правління Центру досліджень місцевого
самоврядування  у своїй презентації окреслив основні вимоги та завдання розвитку належного ЦНАПу. Основними вимогами є: достатньо повний перелік послуг, опрацьована документація, відповідна інфраструктура, підготовлений персонал. Серед завдань розвитку ЦНАПу визначені такі:

  1. Надання у ЦНАП всіх послуг ЦОВВ згідно розпорядження КМУ №523, а в перспективі – реєстрація актів цивільного стану та реєстрація транспортних засобів.
  2. Впорядкування переліку вхідних документів (Інформаційні Картки) та процедур надання кожної послуги (Технологічні Картки).
  3. Поліпшення інфраструктури ЦНАП (приміщення, комп’ютерна і офісна техніка, електронний документообіг, віддалені робочі місця, філії, мобільний офіс …).
  4. Підвищення компетентності персоналу (навчання, стажування і обмін досвідом).
  5. Визнання адміністраторів ЦНАП суб’єктами надання «термінових» адмінпослуг
  6. Створення локальних і єдиного державного порталу адмін. послуг (встановлення принципів взаємодії і інтеграції та передачі даних).
  7. Надання адмінпослуг в електронній формі (локальні і єдиний державний портали).

Наостанок, хочу зазначити, що в Херсоні більшість з цих завдань для ЦНАПу та питань потребують  уваги  з боку органів місцевого самоврядування та винесення їх в пріоритет. Зокрема, для громади міста є актуальним запровадження тих послуг, які є вже у більшості обласних центрів України, а саме смс-інформування,  он-лайн трансляція з веб–камер ЦНАПу (як це працює в Івано-Франківську та Черкасах) електронна оцінка якості надання адміністративних послуг (запроваджено у Вінниці та Рівному), код зворотнього зв’язку, он-лайн консультація, реєстрація на прийом он-лайн, перевірка стану черги ЦНАП в режимі он-лайн, інфографіка роботи ЦНАП в режимі он-лайн, штрих-код (все це працює у в Івано-Франківську). Звичайно, що втілювати всі сервіси можна буде після того, як буде вирішено питання з новим приміщення для міського ЦНАПу. Оскільки зараз багато параметрів його діяльності просто не відповідають вимогам законодавства.  Навколо точиться багато дискусій, яким має бути приміщення, але результату поки немає жодного. Відповідно, немає можливостей для запровадження всіх стандартів і сервісів, які можуть значно спростити процедуру отримання адміністративних послуг для громадян і вдосконалити роботу працівників самого ЦНАПу.

Довідка

Семінар «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг» організований  Центром політико-правових реформ (м. Київ) та Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) спільно з Миколаївською обласною державною адміністрацією.

(2 голосів)
Авторизуйтесь, щоб мати можливість залишати коментарі
Цей веб-сайт був підготовлений в рамках проекту «Вдосконалення організації надання адміністративних послуг для жителів АР Крим на території Херсонської області» за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії, Європейського Союзу та Програми розвитку ООН в Україні. За зміст даного продукту відповідає виключно молодіжна організація “Нова генерація» і він ні в якому разі не може розглядатися як такий, що відображає офіційну позицію Міністерства закордонних справ Данії, Європейського Союзу та Програми розвитку ООН.

 

 

 

 

 

 

Цей веб-сайт був підготовлений в рамках проекту «Вдосконалення організації надання адміністративних послуг для жителів АР Крим на території Херсонської області» за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії, Європейського Союзу та Програми розвитку ООН в Україні. За зміст даного продукту відповідає виключно молодіжна організація “Нова генерація» і він ні в якому разі не може розглядатися як такий, що відображає офіційну позицію Міністерства закордонних справ Данії, Європейського Союзу та Програми розвитку ООН.

Скачать премиум шаблон Joomla 3.4.